Grilled Marinate Lamb Chop (Kambing Panggang Perap) : potretkasih

0 comments
http://www.potretkasih.com

Hari ini saya panggang lamb sebagai hidangan untuk keluarga tercinta…. Kebetulan adik perempuan saya datang menziarahi kami…. untuk meraikannya, saya menjamu kambing panggang marinate ini!!! Saya memasak lamb ni atas permintaanya yang teringin sangat nak memakan lamb chop. Lagi pun anak-anak saya pun suka sangat makan lamb!. walaupun dah banyak kali membuatnya tapi tak pernah rasa jemu…..sebenarnya resepi lamb saya ni lebih kurang sama sahaja dengan resepi lamb chop saya entri yang terdahulu…. cuma bezanya saya tukar rempah perapnya!!! Saya suka tukar-tukar resepi dan try and error untuk mendapat hasil yang lebih baik….
Kalau yang lepas rempah marinate saya gunakan black pepper,  bawang putih dan sos tiram, tapi rempah perap saya kali ni menggunakan black pepper, jintan dan rosemary, sos tiram  dan bawang putih goreng….. Saya pernah buat pada ayam panggang ( entri sebelum ni ), dan rasanya sangat  marvelesss… so saya try pula pada lamb ni pula… dan rasanya tetap marvelesssss!!!  Berminat nak try???…  resepinya kat bawah…..

Resepi Kambing Panggang Marinate
4 keping daging lamb
Bahan rempah perap
5 ulas bawang putih
1 sudu besar lada hitam
1 sudu makan daun rosemary kering
1/2 sudu makan jintan kasar
2 sudu besar sos tiram
1 sudu makan kicap manis
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
2 sudu besar jus limau
2 – 3 sudu besar minyak zaitun
Cara penyediaan
1. Goreng bawang putih  dengan minyak zaitun hingga kekuningan. Angkat dan ketepikan.
2. Tumbuk jintan, lada hitam, daun rosemary kering, garam, gula hingga lumat. Kemudian masukkan bawang putih yang telah digoreng, minyak  zaitun ( bekas gorengan bawang putih tadi ), jus limau, kicap dan sos tiram.
3. Tumbuk dan gaul sebati rempah tadi dengan daging lamb.
4. Perap semalaman dalam peti sejuk.
5. Bila masa untuk memanggang bolehlah di bakar atas kuali non stick  atau pembakar elektrik…
** Hidangkan lamb dengan sos lada hitam, coleslaw, mashed potato, timun dan tomato segar……..Untuk sos lada hitam  dan coleslaw boleh check kat sini.….Untuk kentang putar atau mashed potato  bole tengok resepinya kat sini. Enjoy!.
If you like this post, please share it!
Digg it StumbleUpon del.icio.us Google Yahoo! reddit

No Response to "Grilled Marinate Lamb Chop (Kambing Panggang Perap) : potretkasih"

Post a Comment